Thursday, August 26, 2010

SamaN syarikat Minyak..


Hmm.. itula.. aku dgr cite Kerajaan Negeri itu akan saman Petronas beb.. pada 30 Ogos ni pasal royalti minyak yg diperolehi dari perairan negeri tu.. Kate Pengerusi Jawatankuasa Perancangan ekonomi, kewangan dan kebajikan negeri Datuk Husam Musa keputusan tu dibuat setelah mesyuarat exco di NewCastle smlm.. menurutnye kerajaan akan mengumakan writ saman kpd Pejabat Pendaftar Bahagian Perdagangan Mahkamah tinggi..  Beliau berkata dalam kes saman tu kerajaan negeri tidak menetapkan jumlah tuntutan yg buat terserahla pade Mahkamah.. writ saman itu dikemukan atas name Petronas dan bukan Kerajaan Malaysia..

Hmm.. agak2 bole menang ke.. main2 dgn minyak ni.. kang xpasal petrol naik lg.. hahaha.. tp okla hak diorang kan.. kebenaran suda tak bole disembunyikan lg.. 

btol ke Petronas sembunyikan fakta-fakta ni? bkan ke Petronas patutnya beri penjelasan setiap pengeluaran disetiap blok. Supaya kerajaan negeri tau hasil pengeluaran tersebut. aku rase ni dilakukan oleh Petronas. Segala maklumat untuk edaran awam petronas adalah amat superficial(PnC) dan anda pasti terkejut bila melihat bagaimana pihak ketiga cam Talisman, Aremada Hess, Shell dan ExxoN begitu telus dan begitu memberi kerjasama kepada mana2 pihak yang mencari maklumat. 

Bila dikumpulkan maklumat dari pihak ketiga, baru kita tau, maklumat yang petronas dedahkan hanya sebesar zarah sahaja. Ungkapan Petronas menyembunyikan maklumat kepada rakyat memang tepat bila korang lihat fakta dari pihak lain yang beroperasi di Pantai Timur semenanjung. Maklumat dari MTJA sendiri jauh lebih lengkap dari Petronas. ini terjadi kerana Petronas dikawal terus oleh.... korang tau je la kn.. tp bkan tony stark la.. hahahaha