Tuesday, August 31, 2010

Pengangkutan Awam..



Pengangkutan awam? spt? Bus.. teksi.. keretapi.. kapal terbang.. feri.. sumenye termasuk dlm pengangkutan awam kn.. kecuali kapal selam.. sbb die hanye org tertentu je.. pengangkutan awam ni penting sbenarnye.. kalo tadek.. semakin jem la bndar KL ni.. tapi kesesakan lalu lintas masih jgak ade.. yela nk pkai kete ke.. moto ke.. skang da murah da.. sape2 pon bole pkai.. janji bulan2 bole bayar.. 


tapi mengapa pengangkutan awam negara ni tak dipertingkatkan ek.. komuter.. bus.. sape2 yg penah komuter kalo nk pg KL mesti tau betapa azabnye.. padahal kalo ikot kepentingan komuter ni penting sbenarnye.. kalo kite nk compare dgn ERL tu.. jauh lebih cantik kan.. dala laju.. tapi harga.. mmg jauh bezala.. same jgak LRT.. monorel.. tapi pelik.. kenape diorang tanak upgrade komuter tu.. apela salahnye kalo perbaiki gerabak die.. tambahkan bilangan die.. tak dinafikan la kos selengara ia mmg tinggi.. tapi ni sume utk org ramai.. 


Masalah kesesakan lalu lintas tak akan selesai kalo pengangkutan awam tidak diperbaiki.. kalo fikirkan keuntungan.. mmg tak kemana la.. mcm lrt putra.. time balik keje.. fuhh.. mmg ikan sardin la.. knape diorang tanak tambah gerabak die kan? modified lebih panjang skit ke.. tambahkan stesen baru ke.. cth area damansara dgn punchong ke.. kat sane mcm da maju tapi takde LRt or komuter.. 


Same jugak mcm bus. tiket smakin lame smakin naik.. bus same jgak.. takde istimewa pon.. nk ckp kos bahan api smakin naik bkannya diorang takde subsidi? takkan sbb gaji driver bus smakin naik? tambang sume same stiap bus.. tapi ade yg buruk.. ade yg cantik.. Hmm.. mcm tak adil jek. driver bus pulak bawak dala gile2.. tak pikir keselamatan.. tau nk cpat smpai jek.. lebih2 lagi time raye.. harge tambang mesti naik.. ape nk jd diorang ni.. mane peginye pihak berkuase? apekah tindakan sewajarnya bagi mengawal tambang utk pengangkutan awam? 


Kalo kite tgk negara jiran ke(bekas negara kite gak).. mengapa diorang punye pengangkutan awam cekap? sbb diorang lebih mementingkan pengguna pengangkutan awam.. sbb tu masalah kesesakan bole diatasi.. harga kereta tak mahal mane pon.. cume tak bole pkai lame.. kalo nk compare dgn kat sni.. harga keter mahal pon org still akan beli jgak. kenape diorang tak centralizekan pengangkutan awam ni dibawah badan induk.. yg mane diselenggara oleh kerajaan sendiri dan bukan pihak swasta. supaya harga bole di selaraskan dgn mudah. 


tapi bagi pengangkutan udara rasenye bile airasia da start bersaing.. ade jgak la perubahan pada mas.. kalo tak slame ni tambang die mmg tak ingat dunie mahalnye.. bgsla.. everyone can fly.. 

Saman Ekor..



Hmm.. mcm2 skang ni.. ade ura2 nk kaji sume la aritu... ape motif diorang ni nk saman ekor ek.. smate2 mengurangkan kemalangan? cam tak logik je alasan.. abis tu siang je bwak slow? so kira mlm bole speed la? ade member aku penah cite yg gps die bole detect speed trap ni.. so?  ape gune saman ekor ni? rasenye diorang mesti da ade marketing analyst utk target sape yg bakal di saman.. nk kate org atasan? mustahil la.. diorang kn ramai contact.. byk lg cara bole elak kemalangan slain dpd speed trap ni.. ade org ckp kalo bawak lebey dpd 240km/h da mmg tak kena speed trap da.. kalo camtu kete tempatan je yg kebanyakkanye digunakan oleh kelas pertengahan.. kete import  mustahil takbole lebey kan.. nk2 kalo ade "turbo".. tapi kan cane plak kalo diorang bole adjust speed limit utk speed trap ek? bkan ade sesape nmpak pon kan? tak de sape pon tau kn? agak2 nk duit raye lebey.. hehehe..


bru2 ni dgr cite ade pihak nk wat bantahan gune tandatangan.. ape salah nk gune tangan? asal tak gune kaki? bkan kaki yg tekan pedal minyak tu.. motif gile kn.. hahaha.. ape pon okla at least ade gak usaha.. bgs2.. hehehe..